Zastosowania cynku przy zabezpieczeniu antykorozyjnym mostów

Codziennie przez nie przejeżdżamy i przechodzimy. Są duże, małe, ogromne –  te najbardziej znane stały się nawet wizytówkami miasta, jak w przypadku Tower Bridge w Londynie, czy Golden Gate w San Francisco. Zazwyczaj nie zwracamy na nie większej uwagi, ale zdarzają się takie, które zapierają dech w piersiach. Czy wiesz, że do zabezpieczenia antykorozyjnego mostów używa się cynku?  Jedną z bardzo wielu metod cynkowania jest cynkowanie ogniowe.

Powłoki cynkowe zanurzeniowe tworzą się, dzięki zanurzeniu wybranego elementu należącego do konstrukcji w kąpieli z ciekłego cynku, którego temperatura wynosi około 450 °C. Tylko w takiej technologii otrzymywane są powłoki cynkowe o warstwowej budowie. Są połączone ze stałą fazą dyfuzyjną (stopowa) żelazo – cynk. Zapewnia ona dużą przyczepność powłoki oraz jej szczelność i odporność mechaniczną.

Zaletą takiej metody jest przede wszystkim wieloletnia ochrona stali przed działaniem korozji. Taki sposób zabezpieczenia powoduje brak potrzeby renowacji powłoki i dużą odporność mechaniczną na ścieranie, czy zarysowania.

Kolejnym i zarazem najważniejszym plusem są niskie koszty użytkowania i ochrona barierowa i elektromechaniczna cynkiem każdej powierzchni, krawędzi i naroży.

Inną metodą jest metalizacja natryskowa. Powłoki są tworzone poprzez natryskiwanie na oczyszczoną i schropowaconą powierzchnię cynku, który wcześniej należy roztopić. Dokonuje się tego za pomocą  specjalnych narzędzi, zwanych pistoletami. Metoda ta pozwala na pokrycie na dowolną grubość metali i ich stopów. Powłoki natryskowe wymagają dodatkowo uszczelnienia specjalnymi powłokami lakierowanymi.

Jeśli chodzi o zalety, to należy wymienić przede wszystkim wieloletnią ochronę przed korozją atmosferyczną. Dodatkowo, metalizację natryskową możemy wykonać na placu budowy, gotowym obiekcie, czy u wykonawcy konstrukcji.

Przedstawione metody są jedynie początkiem do rozległego tematu cynkowania, jako metody na zwiększenie jakości wykonania mostów oraz ich trwałości.

Obecnie każdy wiadukt i most projektowany jest indywidualnie, ale inżynierowie chcieliby wprowadzić standaryzowane części nośne, które będą dostosowywane w zależności od przewidywanych ciężarów. Wówczas taki most składałby się z dźwigaru stalowego i nawierzchni betonowej. Takie rozwiązanie umożliwia szybki demontaż konstrukcji, poddanie jej ewentualnym zabiegom renowacyjnym, a następnie ponowne zamontowanie. Dzięki oparciu jej struktury na elementach stalowych, łatwo i szybko można ją zabezpieczyć przed korozją na wiele lat.

Powrót do góry

Firmy zrzeszone w PTC

Członek PTC zajmujący się procesem Cynkowania ogniowego

Członek PTC nie zajmujący się procesem Cynkowania ogniowego