PRZEMYSŁ STOCZNIOWY I MORSKI

20 sierpnia 2019

Cynk w przemyśle stoczniowym i morskim

Cynkowanie to szereg operacji, który ma na celu pokrycie powierzchni przedmiotów stalowych cienką powłoką cynku. Głównym zadaniem tego procesu jest ochrona  powłoki elementów składowych przed korozją powodowaną działaniem powietrza i wody. Cynkowanie jest stosowane powszechnie w wielu gałęziach gospodarki, do których zalicza się przemysł stoczniowy i morski.

Najczęściej w stoczniach montuje się statki z gotowych elementów, które wcześniej zostały do nich dostarczone. Początkowo statki budowane są na lądzie, ale po wykonaniu szczelnego kadłuba lub szczelnej sekcji następuje wodowanie. Prace wykończeniowe wykonywane są już z kadłubem zacumowanym przy nabrzeżu wyposażeniowym.

 

Korozja elektrochemiczna

Kadłuby mają istotną wadę, której można przeciwdziałać zanim statek wypłynie na  wodę. Elementy kadłuba są narażone na korozję, a największe zagrożenie stanowi korozja elektromechaniczna. To proces, w którego wyniku powstaje różnica potencjałów elektrycznych i przepływ prądu w elektrolicie, czyli wodzie. Dlaczego tak się dzieje?

Każdy z elementów kadłuba zawierający żelazo ulega utlenianiu, co powoduje trwałe uszkodzenie materiału. W celu spowolnienia tego specyficznego procesu stosuje się ochronę katodową, która opiera się na zjawisku polaryzacji katodowej. Na elementach narażonych na korozję umieszczane są anody wykonywane z metali o niższym potencjale elektrochemicznym.  Na kadłubie najczęściej stosuje się anody cynkowe. Ich głównym zadaniem jest dostarczenie elektronów, które uwalniają się z atomów żelaza w wyniku utleniania.

Najważniejszymi stoczniami są te w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie. W Polsce realizuje się blisko 10 % europejskiej produkcji stoczniowej, a więc więcej niż w Wielkiej Brytanii, Francji czy Hiszpanii.

Powrót do góry

Firmy zrzeszone w PTC

Członek PTC zajmujący się procesem Cynkowania ogniowego

Członek PTC nie zajmujący się procesem Cynkowania ogniowego